Mitä BYOD merkitsee suorituskyvylle

29 Heinäkuu 2014

“Bring Your Own Device” ja käyttäjäkokemus. Omien laitteiden käyttäminen, BYOD, kertoo tietokonemaailman muutoksesta, jossa henkilökohtaisten ja ammattikäytössä olevien laitteiden rajat hämärtyvät. Omien laitteiden käyttäminen ei kuitenkaan ole ongelmatonta, sillä kysymyksiä herättävät muun muassa tietoturva, vakuutukset ja lisenssit. Eräs melko harvoin käsitelty asia on suorituskyky, jonka käyttäjä kokee omalla henkilökohtaisella laitteellaan. Asiaan liittyvät helposti kysymykset IT-osastojen panostuksista palveluiden laatuun sekä tällaisia tapauksia koskeviin SLA-sopimuksiin.

 

Loppukäyttäjäkokemuksen valvonta ja BYOD

Suorituskykyongelma vaikuttaa suoraan käyttäjän käsitykseen palvelusta. Epäsuotuisissa olosuhteissa työskentelevä käyttäjä, joka ei saa odottamaansa suorituskykyä, turhautuu helposti ja työn tuottavuus heikentyy. Suorituskyky voi vaikuttaa myös helpdeskiin. Suorituskyvyn turhauttamat ja tyytymättömät käyttäjät kuormittavat helpdeskiä soittamalla sinne toistuvasti uusien korjausneuvojen tai suositusten toivossa. Tämän vuoksi IT-osastojen on laadittava vahvoja ja selkeitä suosituksia, joiden avulla käyttäjät voivat työskennellä toimivissa työolosuhteissa ja päästä odottamiinsa tuloksiin.